De sägs att man är produktiv på kvällen, så direkt när jag slutade jobba 21,00 så drog jag till garaget en sväng Tanken var först att bara mäta lite men man blir ju som alltid för ivrig. Så började med att kapa ur den gamla "brandlådan" då jag ska bygga någon form av brandvägg istället
Rondellen ligger ju nära hjärtat, och de syns även efter kvällens garage visit
Blev lufting och fint bak till, kommer bygga "bashbar" av hela baken nu och sedan klä de hela i plåt
Kommer att kapas ur mer här bak, men som alltid är de något som hindrar att man får fortsätta, denna gång tog de slut på kapskivor
Här nedan är en TimeLapse film från kvällens mek. Finns de någon som kan förklara hur jag går tillväga om man vill posta ett inbäddat filmklipp direkt i tråden?! | | | V http://www.youtube.com/watch?v=HWUFLG7N … e=youtu.be
Då har man spenderat några timmar till i garaget. Fortsatte med att kapa ur golvet bak för att underlätta för bygget av nya subframe infästningarna Kommer bli många bilder nu så ni får se hur allt ser ut baktill.
Kommer bygga en jigg som fästes i bryggan för att hålla den på plats, sen kapas org infästningar bort och de nya i rör påbörjas
Bryggor osv ser förjävligt ut just nu då den blivit lackad och även gått salt. Men så fort allt är klart så plockas allt ner och lackas om
Här är de servicevänligt, tills man bygger igen skiten. Men funderingarna har funnits att bygga en lucka som sitter i vingmuttrar så man snabbt och enkelt kan bulta bort om man skulle villja göra ingrepp på diff eller så
Bra mycket bortkapat nu, men mer ska bort så fort bryggan är fixerad så man kan kapa resten
Nu är även rör påväg hem, polare svarvar hylsorna och själv sitter jag och ska precis klicka hem en tig svets så man slipper lämna bort sådant hädanefter Ska se hur mycket man hinner göra och uppdatera nu under jul och nyår, men några uppdateringar ska nog hinnas med
Då har man brakat av ett nyårsfirande med skoteråkning och förtäring av alkoholhaltiga drycker uppe i Åkersjön
Varit sängliggandes i 2 dagar pga av ovanstående, och jag syftar inte på skoterkörningen
Menmen, nytt år, nya tag. Nu ska de läggas de flesta lediga timmar i garaget för att få ihop bilen till kommande säsong. En hel del kvar som ni sett men de ska nog gå bra, hoppas jag.
Vaknade imorse av att Schenker ringer och vill leverera paket, så de var bara så vackert att kliva upp trots att den otroligt sköna sängen lockade att ligga kvar och ta det imorgon istället
Titta vad som dök upp, en ny AC/DC Tig svets
Inte helt dumt att man klev upp faktiskt. I helgen blir de nog ett par timmar i garaget, så hoppas man får något gjort
Längesen man var inloggad här på garaget nu Finns de kvar några följare i denna projekttråd? Och framför allt, finns de något intresse att följa de nya bygget i denna tråd? Väl mött
Hej. Beslutade mig för att väcka liv i denna tråd igen. Hoppas några följare är kvar och fortfarande sugen på att se mina galenskaper..
Vi börjar med vad som hände med S2an. Tappade helt lusten & orken att fortsätta med den, så den såldes iväg i delar. Och även alla inventarier i garaget lika så, var helt bestämd på att aldrig röra en skruv på en bil igen, haha.
Slutade dock med att jag åkte och hämtade hem en Audi A4 quattro efter ett långt uppehåll. Planerna då? Fullt racebyggd bil med en hel del effekt och även lite specialspecial från mina egna dumma ideér.
Motorvalet föll på en VR6a då jag kände att de vore kul att prova något nytt. Så vi får se hur de går med en motor man aldrig rört en skruv på tidigare.
Börjar självklart med en bild på nyförvärvet hemkommen utanför garaget
Som ni kan se redan här så blir de en hel del rör.
För att vinna så mycket plats som möjligt under huven så föll valet på att placera vattenkylet bak. Tanken är också att få så lite vikt som möjligt framför framaxeln Här har taket fått sig en lättare modifiering.
Motor, drivlina och de mesta nerskruvat.
Fått monterat dit sill stands
Förstärkningar till rambenen bak för att styva upp infästningar till bakvagnen
Asfaltsmattan borta och rentvättat.
Gussets i dörrar på plats.
Terapijobb i form av skrapning av tectyl...
Sömmat ramben i golvet för att motverka flexande ramben. Rambenen sitter endast punktade i golvet original och flexar en del.
Lite måttning av kylet.
Motor hemma och uppspänd i stativ för att rivas ner så fort de mesta karossmässigt är klart.
Egenbyggda fästen till rörfronten. Tanken är att dessa ska agera deformationszon. De visar sig nog om de funkar haha
AN20 kopplingar svetsade på kylaren.
Fästet för pedalstället. Hade problem med att de sviktade i S2an när man klev på broms hårt, så denna gång är de gediget byggt och förhoppningsvis stumt.
Valet denna gång föll på ett Suvi Performance ställ. Riktigt fin finish och känns stabilt å stryktåligt.
E-gaaaaaaaaaaaas Kan de möjligtvis vara tänkt att jag kommer åka ALS?
Köpte mig en Howe utväxling för rattstången. För att kunna använda original fästet till styrväxeln så blev de tvunget att svarva ner "rattstången" för att få på den splinesade hylsan till utväxlingen.
Var lite pill att få till de då själva leden inte fick plats i svarvchucken, så vi blev tvungen att svarva ner leden en del innan. Men resultatet blev klockrent.
Uppdateringar kommer att komma löpande i takt med de man får gjort i garaget. Hoppas ni är fintresserad av att se mer av detta. /W
Jahaja, då var båda stolarna monterade Här ska man nog kunna trivas rätt bra tänker jag.
Får bli lite bilder nu bara. Har inte så mycket mer att visa för tillfället
Blir en sväng i garaget nu innan de är dags att packa & åka till grannlandet på jobb. Ska nog beställa lite delar i veckan så man har lite att göra när man kommer hem igen. Väl mött /W
Ja då var de dags igen att uppdatera er med vad som sker i garaget. De går framåt faktiskt, och går de som jag vill så blir de nog lack redan i december.
Fick hem ratt & snapoff i helgen så nu är de inmätt & känns klockrent.
Här kommer man trivas. Lämnade iväg rattstång & nav till EG MSP idag också, han ska antingen svetsa på navet och svarva av de eller svarva en distans. Röret är invändigt 17mm och navet bara 15mm så därför de blir lite special.
Började på med luftintaget till kylaren.
Sådär, här är allt klart. Blev riktigt bra enligt egen mening. Vad tycker ni?
Kvar att göra med karossen nu är att bygga dit handbroms, spakställ och tubing bak för fuelcellen.
Dåligt med kommentarer här? Är de ingen som är intresserad eller är de inga aktiva följare kvar?
Jaja, jag fortsätter att uppdatera med de som händer så får vi se om någon ny följare kanske slinker in.
I helgen har de hänt lite grann, började riva isär min motor för att se hur allt va uppbyggt och se vad jag vill förändra och förbättra för att förhoppningsvis få en motor som håller ihop Stakar och kolvar kommer att bytas, och jag tänker även prova mig på att göra lite egna saker för att försöka få oljepumpen och dess axel att hålla ihop. Vet som inte om de är ett problem på dessa motorer, men i mina ögon såg de ut som en svag punkt.
Började på med tubing bak, detta kommer bli demonterbart. Blir rör till allt här bak, och de kommer även här användas deformationszoner likt dom jag har fram.
Fick även monterat min soppapump. Känns som denna kommer leva om en del haha.
Blev även sidepipe bygge i helgen. Byggde en "tunnel" från golvet ut till dörren i 5" där sedan avgasröret kommer gå inuti.
Såhär ser de ut under, kommer snyggas till lite men i stora hela är de klart
Nu var även hylsa till snapoffnavet svarvat. Så idag blev rattstången svetsad och är således helt klar
Dunlap skrev: Riktigt fränt bygge, kul att se när det byggs upp från grunden! Ang. bränslepumpen så kan jag säga att den låter jävligt högt haha, hade en likadan i en tidigare bil. Men den pumpar bränsle så det heter duga
Tackar tackar Misstänkte de jag också, men de är ju en racebil så då ska de inte vara tyst & bekvämt haha
v8volvo skrev: Jag följer bygget men är dålig på att kommentera men fortsätt med det fina jobbet du gör så hinner du med inkörning på isen i vinter 😎
Kul att någon följer mina galenskaper Angående inkörning på isen så får de nog vänta till nästa vinter, alla fall iskörningen
Finns annat att prioritera pengarna på också så de blir delar i takt med att plånboken känner att de finns så de räcker till räserbil :-) Men till sommaren ska den förhoppningsvis vara klar & körbar.
v8volvo skrev: Helt rätt inställning hobbyn ska vara något man har råd till utöver allt annat 😉 ser fram emot att se om den omtalade skit motorn går att få hållbar och bra effekt
De återstår att se, många som åker mycket effekt i dom rakt fram. Får se hur de fungerar när de börjar svänga lite grann
Då var de dags för lite uppdatering igen. Kom hem från jobb igår och kände för lite impulshandel, så en Race Technology Dash 2 fick de bli
Packar upp å går igenom allt å klurar & funderar
Testmontering för att se på ett ungefär vart den hamnar Var förbi en lokal firma som sysslar med vattenskärning idag så dom ska skära fäatplåten åt mig
Satte igång att bygga klart bakänden igår också. Nu är jacking point färdigt så man har någonstans att lyfta bilen också
Har planerat att vara i garaget hela helgen så finns intresse så blir de nog en uppdatering till i helgens slut God helg /W
Då har de hänt lite ytterligare i helgen. Fick byggt om mitt fäste för rattstången för 10onde gången haha Nu hoppas jag att jag ska vara nöjd, men vem vet.
Blir lättsamt att fästa Dashen här nu. Uppdraget med att vattenskära fästet till dashen fick JNJ Industrimontage AB.
Fäste till catchtank klart.
Framvagnen på plats för att måtta in motorn och bygga motorfästen.
Växellåda på någorlunda plats. Tur man har garagekompisen Björn som lånar ut låda att måtta med då jag själv inte har någon ännu Växellådskuddar fräser grabbarna på Åre Produktion i veckan.
Alu spindlar för att spara lite vikt
Kapade ur hatthyllan i helgen också. De kommer bli hatthylla i kolfiber nu, också för att spara vikt
RS4 växellådsfästen Påväg hem. Stort tack Alexander Larsson för toksmidig affär
Var även förbi en av mina sponsorer, Berners i Östersund och beställde adapterplatta från VR5 Syncro för att kunna bulta 01E lådan mot VR6 motorn.
De var allt som hänt denna helg. Nu drar jag iväg på jobb i 12 dagar så när man kommer hem igen ska alla prylar finnas hemma för att kunna få motorn på plats.
Också riktigt kul att de inkommit några nya följare och lite kommentarer, blir lite roligare att uppdatera då Väl mött /W
Här svarvar Gustav på EG Motorsport hylsor för mina motorfästen
Fick bli en tripp till grabbarna på Åre Produktion och hämta mina växellådskuddar som dom fräst åt mig
Början på motorfästena, blir ett 10mm inlägg med plast för att få bort lite resonans och vibrationer för att undvika att de spricker Kommer att förstärkas upp en del detta.
Gammalt block, rostiga gängor. Snabbt löst de
För att få hålen i plattan till fästet helt exakt så skruvades muttrar fast i blocket som sedan fästes upp på plats och sedan borrades de rakt igenom muttern Millimeterpass
Nya växellådsfästena från Åre Produktion på plats
Lexanrutor med skjutluckor från H2M Racing
Adapterplatta från Berners
Tog slut på 3mm plåt så fick inte gjort något mer. Nya tag till nästa helg. Då ska fästena byggas klart och även börja på lite tubing fram förhoppningsvis