Kablar från batteriet.

MotorCassie
17 juli 2023 · 7 Inlägg

Hej!

Så detta är första inlägget jag gör här, och precis gått med så vet inte om en tråd som denna finns redan.
gäller en volvo s80 -99a
Men jag ska få hem min nya bil antingen slutet av denna veckan eller början av nästa.
Men jag var nyfiken ifall det finns något bra sätt att koppla extra ljud eller tex stjärnhimmel eller något. på ett lättare sätt än att ha massa kablar som får ifrån batteriet.
Planen är att bygga ljud i denna bil också.
Men hade velat ha ett sätt för att slippa ha för mycket kablar som går direkt ifrån batteriet.
Hoppas jag låter lite vettig iallafall.

Tacksam för all hjälp! smile

Senast redigerat av MotorCassie (18 juli 2023)

Mossan1
17 juli 2023 · 2 909 Inlägg

För att få tips om bra anslutningspunkter osv är det bra att veta vad det är för bil det handlar om?
Batteriet är olika placerat mellan bilmodeller och för att inte tala om elsystemet...

MotorCassie
18 juli 2023 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
För att få tips om bra anslutningspunkter osv är det bra att veta vad det är för bil det handlar om?
Batteriet är olika placerat mellan bilmodeller och för att inte tala om elsystemet...

så, nu är det fixat.
glömde bara bort det, ber om ursäkt ^^

Lucif3r
18 juli 2023 · 2 239 Inlägg

Batteriet sitter väl bak även på S80 har jag för mig... Så det är ju inga kostigheter att dra kablar därifrån isf..

MotorCassie
18 juli 2023 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
Batteriet sitter väl bak även på S80 har jag för mig... Så det är ju inga kostigheter att dra kablar därifrån isf..

ja det sitter back. men tänkte ifall det fanns något bra sätt att koppla in saker för att ha flera stycken kablar som går där ifrån.

Mossan1
18 juli 2023 · 2 909 Inlägg

Du kan ju dra en grov + fram där du anser lämpligt att sätta en liten säkringsdosa och utgå därifrån till allt du tänkt.
Avsäkra den matarkabeln så nära batteriet som möjligt. Säkringsstyrka där beror på kabelarea, samt hur mycket den ska mata.

Sen kan du ta ström i nya dosan och sätta lämplig säkring och kabelarea till respektive grej allt eftersom.

Leta på en BRA jordpunkt för minus.
Minus är lika viktig som plus. Strömmen går runt....

En S80 har också en pluspunkt under huven, avsedd för starthjälp. Under en röd plastkåpa. Där kan man ta matning till tex extraljusrelä eller annat yttre/främre.

Senast redigerat av Mossan1 (18 juli 2023)

MotorCassie
18 juli 2023 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du kan ju dra en grov + fram där du anser lämpligt att sätta en liten säkringsdosa och utgå därifrån till allt du tänkt.
Avsäkra den matarkabeln så nära batteriet som möjligt. Säkringsstyrka där beror på kabelarea, samt hur mycket den ska mata.

Sen kan du ta ström i nya dosan och sätta lämplig säkring och kabelarea till respektive grej allt eftersom.

Leta på en BRA jordpunkt för minus.
Minus är lika viktig som plus. Strömmen går runt....

En S80 har också en pluspunkt under huven, avsedd för starthjälp. Under en röd plastkåpa. Där kan man ta matning till tex extraljusrelä eller annat yttre/främre.

Tusen tack så mycket!
Får kolla lite på det när jag får hem bilen, men tusen tack för tipset! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang