Extrabatteri, kupefläkt problem

Jabber86
22 juli 2023 · 6 Inlägg

Hej,
Jag har en transporter t5 2014 som kupefläkten slutade fungera i. Jag hade för tillfället extrabatteriet borta. Och när jag la direktström till fläkten fungerade den. När jag sen la i extrabatteriet fungerade fläkten som vanligt, tills batteriet tog slut. Laddar alltså inte extrabatteriet.

Bilen har en webasto som troligen har nåt med fläkten att göra. Har gått igenom alla säkringar,så jag gissar på nåt relä som bränt. Men dom 2 under sätet vid extrabatteriet ser hela ut.

Finns det nåt relä som separerar batterierna, eller hur är elsystemet uppbyggt med extrabatteri å dieselvärmare?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2023 · 17 581 Inlägg

Batterierna separeras av ett skiljerelä som slår av/till beroende på om bilen laddar eller inte. Funktionen kan även vara inbyggd i någon smart modul och då blir ju felsökningen lite jobbigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jabber86
22 juli 2023 · 6 Inlägg

Hur kan man hitta det skiljerelät isåfall. Eller veta om det är inbyggt i nåt annat?

Jabber86
24 juli 2023 · 6 Inlägg

Kollade med verkstan, och dom sa att det var ett skiljerelä under stolen. Relä nr 100. Bytt till ett nytt men den laddar likväl inte.

Några andra tips?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2023 · 17 581 Inlägg

Jabber86 skrev:
Kollade med verkstan, och dom sa att det var ett skiljerelä under stolen. Relä nr 100. Bytt till ett nytt men den laddar likväl inte.

Några andra tips?

Är det korrekt relä?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jabber86
24 juli 2023 · 6 Inlägg

Vet inte säkert. Hittade ett likadant relä under mittkonsolen som jag provade byta utan resultat.

Svårt att få fram rätt säkring o relä schema till dom här bilarna. Men det verkar vara relän till extrabatteriet under stolen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2023 · 17 581 Inlägg

Skiljerelä är en smula speciella och tål mycket amperé. En vanligt simpelt duger troligen inte. Dessutom kan skiljereläet ha helt olika positioner på sina anslutningar. Har du satt dit ett som "ser likadant ut" så montera bort det. Risk för brand/elfel finns.

Kolla hur positioner ska vara på 30-85-86-87 om du kan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jabber86
24 juli 2023 · 6 Inlägg

Jo så mycket vet jag om relän. Och det var rätt relä jag var på. Men jag hittade nu en 100A säkring under startbatteriet som gått.  Så troligast är problemet löst. Om inte nya smäller direkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang