Förbättra ljudet för pratradio

mankan45
18 september 2023 · 4 Inlägg

Jag har en Toyota Avensis från 2009 med originalstereo. Ljudet har väl aldrig varit jättebra, men på senare år har det blivit direkt dåligt. Framför allt har jag svårt att lyssna på pratradio/poddar vid höga hastigheter, trots byte till tystare däck. Skärpan i ljudet räcker inte till så jag hör inte vad folk säger även om jag drar upp volymen. Jag närmar mig 50 så hörseln har säkert blivit sämre, men gissningsvis går det att göra en del för att förbättra ljudet också. Tyvärr har jag inte mycket koll på det här med ljud och stereo.

Fråga 1: Jag antar att det är en god idé att byta högtalarna? I så fall inget jag kommer att göra själv, utan verkstan (märkesverkstad) får fixa det i samband med service. Kan man förvänta sig att de kan skaffa fram bra högtalare (om än inte till bästa pris) eller kan jag få tag på bättre grejer om jag köper själv och lämnar in till verkstan? Det behöver inte vara det bästa som går att få tag på, långt därifrån, men det ska inte vara halvkassa grejer heller.

Fråga 2: Hur är det med själva stereon, kan det vara värt att byta den?

Fråga 3: Hur ställer jag in ljudet för att få bästa möjliga lyssning vid förarplatsen och bra ljudbild för pratradio?

Fråga 4: Något annat jag kan göra?

zemet
18 september 2023 · 4 056 Inlägg

Jag hade inte lämnat bilen till Toyota.
Jag hade gått till BRL eller någon annan firma som sysslar med billjud och bett dom ta fram ett bra ljudpaket och installera.

Installation av högtalare är inte svårt, kan inte BRL hjälpa till så kan din lokala verkstad göra det. Det finns ingen anledning att betala Toyota dyra pengar för att göra det jobbet anser jag.

Ett annat tips kn ju vara att du bara investerar i ett par bra hörlurar med brusreducering, då blir bilfärden betydligt tystare. Men är ni 2 som vill lyssna på pod så fungerar det ju ingen vidare.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jesper328
18 september 2023 · 2 409 Inlägg

Om ljudet har blivit sämre ur ALLA högtalare så tyder ju det på stereon, typ slutsteget.
En Androidstereo ifrån kina för typ 600kr blir nog kanon, modellanpassad då.
Brukar vara hyfsat ljud ur dem.

Nu har man ju sällan så mycket EQ att ratta på utöver bas, mids, och highs/treble.
Dra på lite mids och highs så kommer du nog att få ett ”bättre” pratljud.

Och som ovan sagt så är nog ett par hörlurar det mest kostnadseffektiva alternativet.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 september 2023 · 17 581 Inlägg

Jesper328 skrev:
Och som ovan sagt så är nog ett par hörlurar det mest kostnadseffektiva alternativet.

Även olagligt även om polisen knappt bryr sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
18 september 2023 · 2 409 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Jesper328 skrev:
Och som ovan sagt så är nog ett par hörlurar det mest kostnadseffektiva alternativet.

Även olagligt även om polisen knappt bryr sig.

Vem är bolis??

Up the RA
mankan45
18 september 2023 · 4 Inlägg

Tack för svar så här långt. BRL är ett bra tips. Jag vet inte om alla högtalarna blivit sämre eller om det skiljer sig mellan dem. Svårt att avgöra tycker jag.

Köra med hörlurar på känns inte bra tycker jag, olagligt eller ej. Man måste kunna höra trafiken omkring sig.

Brådhis * Voff voff *
19 september 2023 · 10 315 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Jesper328 skrev:
Och som ovan sagt så är nog ett par hörlurar det mest kostnadseffektiva alternativet.

Även olagligt även om polisen knappt bryr sig.

Har du någon källa på detta? För hur jag än googlar kan jag inte hitta något trovärdigt som pekar på att det skulle vara olagligt.

(Nej, jag använder inte hörlurar, blev bara nyfiken) smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
20 september 2023 · 4 056 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Jesper328 skrev:
Och som ovan sagt så är nog ett par hörlurar det mest kostnadseffektiva alternativet.

Även olagligt även om polisen knappt bryr sig.

Har du någon källa på detta? För hur jag än googlar kan jag inte hitta något trovärdigt som pekar på att det skulle vara olagligt.

(Nej, jag använder inte hörlurar, blev bara nyfiken) smile

Pratar man i telefon skall man använda handsfree = hörlurar/headset? Eller?

Då kan det inte vara olagligt?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MrHyde
20 september 2023 · 672 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Även olagligt även om polisen knappt bryr sig.

Har du någon källa på detta? För hur jag än googlar kan jag inte hitta något trovärdigt som pekar på att det skulle vara olagligt.

(Nej, jag använder inte hörlurar, blev bara nyfiken) smile

Pratar man i telefon skall man använda handsfree = hörlurar/headset? Eller?

Då kan det inte vara olagligt?

Man måste kunna höra utryckningsfordon har jag fått höra från brandkåren, annars blir det ju ett brott om du hindrar en utryckning.

Sen får du en fruktansvärt dålig hastighetsuppfattning och dålig omgivningsuppfattning med brusreducerande hörlurar, bland annat.

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
20 september 2023 · 10 315 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:

Brådhis skrev:

Har du någon källa på detta? För hur jag än googlar kan jag inte hitta något trovärdigt som pekar på att det skulle vara olagligt.

(Nej, jag använder inte hörlurar, blev bara nyfiken) smile

Pratar man i telefon skall man använda handsfree = hörlurar/headset? Eller?

Då kan det inte vara olagligt?

Man måste kunna höra utryckningsfordon har jag fått höra från brandkåren, annars blir det ju ett brott om du hindrar en utryckning.

Sen får du en fruktansvärt dålig hastighetsuppfattning och dålig omgivningsuppfattning med brusreducerande hörlurar, bland annat.

Döva människor får ju ta körkort...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
20 september 2023 · 4 056 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:

Brådhis skrev:

Har du någon källa på detta? För hur jag än googlar kan jag inte hitta något trovärdigt som pekar på att det skulle vara olagligt.

(Nej, jag använder inte hörlurar, blev bara nyfiken) smile

Pratar man i telefon skall man använda handsfree = hörlurar/headset? Eller?

Då kan det inte vara olagligt?

Man måste kunna höra utryckningsfordon har jag fått höra från brandkåren, annars blir det ju ett brott om du hindrar en utryckning.

Sen får du en fruktansvärt dålig hastighetsuppfattning och dålig omgivningsuppfattning med brusreducerande hörlurar, bland annat.

Jag kan hålla med om att det kan vara olämpligt.

Men döva får ta körkort,och vad jag vet så är nedsatt hörsel som många får med ålder eller pga tinitus osv heller inget man behöver dispans för körkort(jag kan ha fel här, hittar du nåt som visar på motsatsen så dela gärna)

Jag vet att man behöver god hörsel för att köra tunga fordon men jag gjorde aldrig något hörseltest för mitt B kort som jag var tvungen att göra för C kortet.

Jag pendlade i 2 år med min Citroen C3 innan jag bytte till teslan. C3an var ju för jävlig ljudnivå i  och jag hade bara orginal stereon i och fick därför krupp på all reklam.
Så jag körde min C3 flera tusen mil med peltor hörselskydd på, med brusreducering och musik.

Hastighetsupfattningen hade jag aldrig något problem med, man har ju hastighetsmätare och kan enkelt jämföra sin hastighet med annan trafik.
För utryckningsfordon så höll man ju koll i backspeglarna, det var heller aldrig något problem. Jag upptäckte ofta blåljusen innan mina nära medtrafikanter.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MrHyde
20 september 2023 · 672 Inlägg

zemet skrev:
Jag kan hålla med om att det kan vara olämpligt.

Men döva får ta körkort,och vad jag vet så är nedsatt hörsel som många får med ålder eller pga tinitus osv heller inget man behöver dispans för körkort(jag kan ha fel här, hittar du nåt som visar på motsatsen så dela gärna)

Jag vet att man behöver god hörsel för att köra tunga fordon men jag gjorde aldrig något hörseltest för mitt B kort som jag var tvungen att göra för C kortet.

Jag pendlade i 2 år med min Citroen C3 innan jag bytte till teslan. C3an var ju för jävlig ljudnivå i  och jag hade bara orginal stereon i och fick därför krupp på all reklam.
Så jag körde min C3 flera tusen mil med peltor hörselskydd på, med brusreducering och musik.

Hastighetsupfattningen hade jag aldrig något problem med, man har ju hastighetsmätare och kan enkelt jämföra sin hastighet med annan trafik.
För utryckningsfordon så höll man ju koll i backspeglarna, det var heller aldrig något problem. Jag upptäckte ofta blåljusen innan mina nära medtrafikanter.

Ja, tyvärr har vi så slappa regler inom körkort i Sverige att man inte fattar hur f*n nollvisionen ska uppnås.. Vi borde ha lämplighetstester för körkort med jämna mellanrum, precis som tyngre trafik har(efter en viss ålder va?)

Döva får ta körkort, lämpligheten i det däremot går väl att diskutera när en person med ADHD behöver lämna läkarintyg och inte en döv..

Du har fler körkortsbehörigheter, är vad jag kan utläsa på det du skriver en väldigt aktiv förare som är uppmärksam på omgivningen, och förstår att använda omgivningen på annat sätt om du sitter med hörlurar. Sen har du ju medhörning på Peltor som funkar bra, den filtrerar in utryckningsljud ganska bra har jag upplevt. Att diverse "vanliga" hörlurar är lika bra är osannolikt.

Nu är du vad jag tyvärr upplever som mer undantag än regel i trafiken, majoriteten av de jag ser som sitter med alla möjliga lurar/snäckor i öronen när de kör bil är helt ovetande om omgivningen, precis som mobilanvändarna.
De flesta har ingen medhörning eller liknande, de hör absolut ingenting runt omkring sig.

Sen angående hastighetsuppfattning och omgivningsuppfattning så förklarar det sig själv väldigt enkelt; Hur många har inte sänkt volymen på stereon när man letar vart man ska för att hitta bättre? Bara för att eliminera/minska störning i tänkandet. Visst har väl de flesta nån gång gjort detta? wink

Senast redigerat av MrHyde (20 september 2023)

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
20 september 2023 · 10 315 Inlägg

MrHyde skrev:
Ja, tyvärr har vi så slappa regler inom körkort i Sverige att man inte fattar hur f*n nollvisionen ska uppnås.. Vi borde ha lämplighetstester för körkort med jämna mellanrum, precis som tyngre trafik har(efter en viss ålder va?)

Döva får ta körkort, lämpligheten i det däremot går väl att diskutera när en person med ADHD behöver lämna läkarintyg och inte en döv..

Lämplighetstester är det inte, men däremot läkarkontroller.

Är för övrigt en rätt påtaglig skillnad mellan hur ADHD kan spela in gällande lämpligheten för att köra bil än vad att vara döv gör... En döv person är just döv och kommer således knappast behöva redogöra för hur döv denne är.

Vad det gäller utryckningsfordon har jag svårt att se problemet som så stort. Dom blinkar och det bör man se. Dessutom får dom köra utan sirenerna på med enbart blink...

Senast redigerat av Brådhis (20 september 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang