kvitterdump?

style
9 februari 2006 ·

Går det att köpa eller är det extern wastegate som gör det ljudet?
Skulle vilja ha det ljudet så himla skönt, och annorlunda.
Mvh Ante

PRYL
9 februari 2006 · 19 Inlägg

Det kvittret uppstår oftast vid högt mottryck vid dumpen som inte orkar dumpa tillräckligt med luft så att luften studsar tillbaka mot turbon och skapar det ljudet som låter riktigt race. Tyvärr är det inte nyttigt för turbon.

Lägre än Glocalnet
Nissan GT-R "Black edition" (2012)
Nissan Skyline R33 GTR "Deep Marine Blue" (1995)
style
9 februari 2006 ·

ajdå. men dock så skönt ljud smile

lillepluttisen
27 februari 2006 · 50 Inlägg

Ja hade en 9000 turbo som de tvittra i! Det enda som var gjort med den var att filtret var bytt!

Alex_halvordsson
27 februari 2006 · 657 Inlägg

Man kan även få det härliga ljudet med en sliten dumpventil.... Har man en återcirkulernade ventil som är sliten i membranet i kombination med öppet filter så brukar man få det ljudet, låter ljuvligt men är ju tyvärr tecken på att ventilen är slut sad vilket innebär att den är öppen för länge

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
jonTe
28 februari 2006 · 5 710 Inlägg

Japp, studsande avlastningsventil är ett tecken på trasigt membran och då är det inte längre vacumet som öppnar den utan den trycks upp av turbotrycket-fjädern stänger-trycks upp igen osv osv.
Samma fenomen kan man skapa med en riktigt hårt ställd "dumpventil".
Låter mysigt men är inte vidare bra........

MVH Jonas
..............
-Ncs-
28 februari 2006 · 321 Inlägg

jonTe skrev:
Japp, studsande avlastningsventil är ett tecken på trasigt membran och då är det inte längre vacumet som öppnar den utan den trycks upp av turbotrycket-fjädern stänger-trycks upp igen osv osv.
Samma fenomen kan man skapa med en riktigt hårt ställd "dumpventil".
Låter mysigt men är inte vidare bra........

Ja har en sekventiell dump som kvittrar en del. Har svårt å tro att membranet ska vara trasigt på den då den är helt ny, kan ju vara så iofs att som du säger att fjädern e alldeles för hårt spänd, står avställd just nu så man får väl justera den när man plockar fram den igen...

/ Ncs

Tough ain´t...ENOUGH!
JoggaNr1
28 februari 2006 · 62 Inlägg

Det finns dumpar att köpa som kvittrar iställe förat pyssssa!!

style
28 februari 2006 ·

vad heter dessa som kvittrar då? smile

SuperGnaget
28 februari 2006 · 569 Inlägg

när det kvittrar trycks övertrycket ut genom luffiltret (inte bra) sliter på turbon det var så min turbo paja...

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
SuperGnaget
28 februari 2006 · 569 Inlägg

men det går också att justera dom flesta dumparna så att dom låter så..

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
bumpe Lastbilsmekaniker
28 februari 2006 · 3 878 Inlägg

Ja för luften går ju bara runt där av det pulserande ljudet då luften "släpps ut" även om den inte kommer ut...

style
28 februari 2006 ·

okeej. utan att det tar skada då?

timpan_87
28 februari 2006 · 781 Inlägg

köp en fågel kanske?

pacco
21 maj 2006 · 135 Inlägg

Men om man även har bytt dump och får samma " kvitter " vad är det då som kan vara fel?
och fjädern är inte hård utan som den ska. kan det bero på något annat? slangar eller så?

Gladen
21 maj 2006 · 311 Inlägg

timpan_87 skrev:
köp en fågel kanske?

ja det borde ju funka.

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS
volvo_240_tic ingen aning
21 maj 2006 · 687 Inlägg

Gladen skrev:

timpan_87 skrev:
köp en fågel kanske?

ja det borde ju funka.

kanske lite svårt att få den att kvittra på rätt tillfälle

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
Lundberg87
21 maj 2006 · 242 Inlägg

SuperGnaget - kvitterdump?när det kvittrar trycks övertrycket ut genom luffiltret (inte bra) sliter på turbon det var så min turbo paja...


satte på ett öppet luftfilter på min för ett tag sen ( K&N ). Efter det har jag fått det här kvittrande ljudet ! det är alltså inte bra ?? är det dags att köpa ny dump ??

det låter ju kanon skönt, men man vill ju inte att de ska slita på nånting !

Mercedes E300 Bluetec "Brukis Dragbil" (2008)
Audi RS4 (2001)
BMW E36 Turbo "Projekt" (1994)
zazkar52
21 maj 2006 · 90 Inlägg

Quattronicke skrev:
SuperGnaget - kvitterdump?när det kvittrar trycks övertrycket ut genom luffiltret (inte bra) sliter på turbon det var så min turbo paja...


satte på ett öppet luftfilter på min för ett tag sen ( K&N ). Efter det har jag fått det här kvittrande ljudet ! det är alltså inte bra ?? är det dags att köpa ny dump ??

det låter ju kanon skönt, men man vill ju inte att de ska slita på nånting !

Hmm..på min 850 "kvittrar" det ut luftfiltret,fast ja märker bara det när ja växlar på väldigt låga varv (under 2000 i princip) är deta alltså inte bra för turbon??Den började kvittra först när ja bytte från originaldump till en öppen....är fjädern för hårt ställd i mitt fall då eller??

Vill ju inte haverera nåt!

icklas
21 maj 2006 · 539 Inlägg

men vad heter dom dumpventilerna som kvittrar då?...det måste ju finnas lr?.

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang