Köpråd: 9-5 vs A4

Andromeda Rumpmas
17 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:
Jo visst kan man använda vanlig gummislang, det är blanda annat precis det som gjorts provisoriskt ! Men när delar går att komma över vill man förstås ha det ordentligt gjort med originaldelar, så hade jag känt åtminstone? Att beställa delar skall väl inte vara så svårt, kan jag med en Google-sökning hitta X antal ställen som säljer SAAB-delar borde han kunna göra detsamma? wink

Det enda jag vill få fram är att det inte är så bensäkert att det alltid kommer finnas full tillgång på delar till SAAB, det kanske finns folk som känner sig säkra men jag ser hellre att trådskaparen får höra argument både för och emot framtida tillgång istället för att få höra att "Det kommer alltid finnas delar, lyssna inte på dem som påstår annorlunda"!

Nu är du lite löjlig faktiskt. En oljebeständig gummislang är just en oljebeständig gummislang. Xenongivare, länkarmar osv vill man man ju ha möjligheten att få tag på original, men gummislangar bör inte spela någon roll för den vanliga bilägaren var de kommer ifrån. Eller går du runt och mår dåligt om det skulle sitta noname gummislang från Mekonomen i din BMW?

Men till viss del har du rätt, det visar ju inte minst debaclet med nycklar och xenongivare även om det börjar ordna sig för tillfället nu. Dock hävdar jag att det mesta går att lösa, och kan jag komma över en Aero -05 kombi 10k mil för nära nog halva priset av en V70R eller BMW 330 touring av samma årsmodell, ja då tycker åtminstone jag att det kan vara värt att behöva be verkstaden klippa till egna vaakumslangar eller använda Opeldelar, identiska delar som har andra artikelnummer i systemet för att dela upp det i Saab och Opel, men givetvis med texten Opel. Finns en hel del sådana delar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
17 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Rquired skrev:
Jo visst kan man använda vanlig gummislang, det är blanda annat precis det som gjorts provisoriskt ! Men när delar går att komma över vill man förstås ha det ordentligt gjort med originaldelar, så hade jag känt åtminstone? Att beställa delar skall väl inte vara så svårt, kan jag med en Google-sökning hitta X antal ställen som säljer SAAB-delar borde han kunna göra detsamma? wink

Det enda jag vill få fram är att det inte är så bensäkert att det alltid kommer finnas full tillgång på delar till SAAB, det kanske finns folk som känner sig säkra men jag ser hellre att trådskaparen får höra argument både för och emot framtida tillgång istället för att få höra att "Det kommer alltid finnas delar, lyssna inte på dem som påstår annorlunda"!

Nu är du lite löjlig faktiskt. En oljebeständig gummislang är just en oljebeständig gummislang. Xenongivare, länkarmar osv vill man man ju ha möjligheten att få tag på original, men gummislangar bör inte spela någon roll för den vanliga bilägaren var de kommer ifrån. Eller går du runt och mår dåligt om det skulle sitta noname gummislang från Mekonomen i din BMW?

Men till viss del har du rätt, det visar ju inte minst debaclet med nycklar och xenongivare även om det börjar ordna sig för tillfället nu. Dock hävdar jag att det mesta går att lösa, och kan jag komma över en Aero -05 kombi 10k mil för nära nog halva priset av en V70R eller BMW 330 touring av samma årsmodell, ja då tycker åtminstone jag att det kan vara värt att behöva be verkstaden klippa till egna vaakumslangar eller använda Opeldelar, identiska delar som har andra artikelnummer i systemet för att dela upp det i Saab och Opel, men givetvis med texten Opel. Finns en hel del sådana delar.

Ja slangen i sig kanske löser sig enkelt det finns dock andra bälgar och konstruktioner under huven på en SAAB som knappast låter sig lagas med en bit gummislang och även det går att lösa, krympslang eller till och med silvertejp kan användas. Jag hade dock sett till att få det ordentligt gjort när delar väl fanns, som du säger så är en slang inte hela världen men en bälg eller ett membran tätad med krympslang hade jag inte tyckt om.

I övrigt är det just det du skriver jag vill få fram, man får kanske pröva sig fram med hemmafix, Opel-delar så långt det går om inte reservdelstillgången till SAAB löser sig men påståenden som antyder att "Det kommer garanterat alltid finnas alla delar" tror jag inte man skall lita på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
D_Nilsson
17 februari 2012 · 754 Inlägg

En kompis till mig har en riktigt fin Saab 9-5 2.3T som han ska sälja. Gått strax över 18 000 mil om jag inte minns fel. Kan skicka PM om du skulle vara intresserad.

/David

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Andromeda Rumpmas
17 februari 2012 · 3 860 Inlägg

D_Nilsson skrev:
En kompis till mig har en riktigt fin Saab 9-5 2.3T som han ska sälja. Gått strax över 18 000 mil om jag inte minns fel. Kan skicka PM om du skulle vara intresserad.

/David

Det går ju inte, man kanske inte får tag i gummislangar det står Saab på ju wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
17 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Helt apropå hade jag "nya" bilen inne på service på en allbilverkstad idag och vi pratade lite om 9-5:ans kvalité. Han hade bytt tiotals turboaggregat på 9-5:or, samtliga utom en var en 2,0t/2,3t, dvs gt17 och den enda TD04 han bytt var på en kraftigt misskött Aero. Han åsikt var att de 9-5:orna håller bra om man sköter servicen, dvs byter olja var tusende mil om man kör mycket stadstrafik och kortare körsträckor och ser till att ha nyaste vevhusventilationen.

Helt utan att jag nämnde det själv tog han upp Audi 1,8t som en mycket värre problemmotor. Rasade turboaggregat och koksade motorer i mängder...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PartilleMalm
18 februari 2012 · 318 Inlägg

Audi har haft oilsludge problem länge, men det är inte lika känd bland folk:P

saab_tompa Älskar Emelie<3
18 februari 2012 · 339 Inlägg

+1

PartilleMalm skrev:
Audi har haft oilsludge problem länge, men det är inte lika känd bland folk:P

Audi A4 TS Quattro "GT35" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang