Frågor: VW Golf VR6 Syncro

LeafBox Lat Perfektionist
14 juni 2012 · 6 359 Inlägg

Detox skrev:

LeafBox skrev:

Detox skrev:
Det här ''torsen'' är det nått liknande system som audi har på sina bilar mot vw?

Sen det där x-drive som bmw har så hör man ju på reklamen att det är gubbstatus, säkrare o köra o bla bla = nå elektriskt skit som inte går o koppla bort, det värsta som finns i en bil så är ju antisladd och antispinn det tar bort själen ur bilen!!

Om vi jämför vr6'an med en audi a3'a quattro är den lättare att göra den då ''bakhjulsdriven''?

sen så diskuterar vi pojkar inte klyver atomer...

A3 har dock INTE Torsen ("riktig" quattro)
Utan den har en Haldex-diff = exakt samma som 4-motion och även Volvos(?)

och det är? yikes

"Riktig" quattro? Torsen-diff!

Haldex är typ, syncro, men elektriskt styrd istället för oljan tongue

Senast redigerat av LeafBox (14 juni 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Detox
14 juni 2012 · 15 Inlägg

Aha, va tråkigt.

Varför kan inte alla bil tillverkare göra mera småbilar som är rwd som förr sad
Nu finns alla fördelar som inte fanns då insprut, elektronisktändning, överladdning etc.

Hur funkar torsen-diffen?

Toyota Starlet "Blue Muppet" (1982)
Toyota Starlet "KP60" (1981)
LeafBox Lat Perfektionist
14 juni 2012 · 6 359 Inlägg

Detox skrev:
Aha, va tråkigt.

Varför kan inte alla bil tillverkare göra mera småbilar som är rwd som förr sad
Nu finns alla fördelar som inte fanns då insprut, elektronisktändning, överladdning etc.

Hur funkar torsen-diffen?

Dom är rätt komplicerade, och det finns rätt många versioner nu.
Men grundprincipen är denna;
http://www.youtube.com/watch?v=osKLMzYxyyw

Jag hoppas den där videon är bättre på att visa än vad jag är på att förklara

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Detox
14 juni 2012 · 15 Inlägg

ja vart klokare iaf smile

teknik-lego is the shit tongue

Toyota Starlet "Blue Muppet" (1982)
Toyota Starlet "KP60" (1981)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 juni 2012 · 2 973 Inlägg

Nej LeafBox, nu svamlar du iväg!! Lugn o fin nu!!

Syncro är en viskokoppling som överför kraften med hjälp av ett "oljebad" där oljan ändrar viskositet för att på så sätt steglöst koppla ihop fram och bakaxel olika mycket (dynamiskt!). Fördel - billig lösning, mekanisk konstruktion som fungerar stabilt (om vinkelväxlar och diffar dimensioneras tillräckligt..) Nackdel - långsam kraftöverföring som gör att en isfläck kanske inte hinner besegras eller framhjulen hinner spinna ner sig i snö/lera/sand etc. Kräver service.

Haldex gör exakt samma sak men lite intelligentare, där man med signaler från ABS-kransar, acc-givare på både tvärs och längs, rattvinkel, gaspedalläge mm mm steglöst kopplar ihop fram och bakaxel med "en" slirande lamellkoppling (7+7 diskar för att va noga) som slirar i ett oljebad och trycks ihop med hydraulik. Så oljan är kvar Leafbox, men på ett annat sätt smile Och ja, elektronik är också inblandat.
Fördelar - (relativt) billig lösning, passar "bolt on" på en konstruktion som är avsedd för visko-koppling, snabb kraftöverföring (tidiga generationer behöver ett par hundra ms som sämst, nya är proaktiva), elektroniskt styrd, bilens beteende kan programmeras och förändras beroende på hur tillverkaren vill att bilen ska bete sig i olika situationer (finns även "chip" för att få roligare bil än vad VAG har valt att sälja den med. Tyvärr har inte Volvo nappat på den idén), Tål höga effeker /vridmomen (Bugatti Veyron 1250hk t ex wink )
Nackdelar - elektronisk styrning (hållbarhet, mekvänlighet osv?), kräver service med olja o filter, kräver många givare och öppnar helt om givare etc går sönder, har en viss reaktionstid (de tidiga generationerna) även om den är försvinnande liten.


quattro är Audis varumärke på bilar med fyrhjulsdrift oavsett teknik under karossen. "Riktig" quattro kan diskuteras, då det första systemet som kom på 80-talet inte finns kvar och inte har något direkt gemensamt (mer än namnet och 4 drivande hjul) med det dom flesta tänker på idag - Torsen.

Torsen är en mittdiff som känner av kraften (Torque Sensing) och om främre axeln spinner fortare fördelas kraften bakåt (och tvärtom). Utgångsfördelningen är på de flesta Torsen-bilar 50-50 (men också här är kraftfördelningen helt dynamisk med upp till 75% åt vardera håll och då 25% åt andra hållet). Nyare bilar fick 40-60-fördelning för lite mer överstyrtendenser för att kanske sno åt sig lite BMW-köpare, vem vet.
Fördelar - helt mekanisk lösning, alltid drivning både fram och bak, konsekvent beteende, inga direkta servicekostnader, stabil hållbar konstruktion
Nackdelar - dyrare lösning, större drivlineförluster, högre soppaförbrukning, kräver samma rullomkrets på alla däck (dyrt att få ett trasigt däck - byta fyra), måste byta "allt" för att ändra bilens beteende

Audi och andra VAG-bilar med tvärställd motor har idag Haldex-lösning. De med längsmonterad motor har oftast Torsen, men det finns som sagt andra lösningar också. T ex har R8 och lambo en hederlig viskokoppling - även om dom nu enligt uppgift byter även på dessa till Haldex.
Volvo har också Haldex sen 2002-2003 men inte exakt samma. De har en annan mjukvara som styr hur bilen ska bete sig och skiljer en hel del mot VAG. Det finns dessutom ett par olika generationer av både Haldex och Torsen-kopplingar som fungerar lite olika.

Utöver det har vissa bilar försetts med mer än dessa jag hittills pratat om som sitter som mellandiff (mellan fram och bak-axlarna). Fram och bakaxeln kan ju ha en tvärdiff som fördelar kraften mellan höger och vänster hjul också. T ex finns Saab 9-3 XWD med och utan en tvärdiff i bakaxeln (men inte fram).

Nu orkar jag inte skriva mer ikväll. Gonatt smile Hoppas jag inte trampat på några ömma tår...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Detox
14 juni 2012 · 15 Inlägg

kom på ett annat märke i samma sammanhang av diskussionen.

subaru, det fanns en legacy på blocket för en tid sen som påstods vara rwd konverterad.

sen har JUN flera imprez'or dom kör drifting med som ochså verkar vara rwd konverterade.

Toyota Starlet "KP60" (1981)
Toyota Starlet "Blue Muppet" (1982)
LeafBox Lat Perfektionist
14 juni 2012 · 6 359 Inlägg

matteeee skrev:
wall of text

Jag försöker ju inte förklara speciellt ingående, och ärligt talat så tror jag ingen bryr sej om SÅ många detaljer. Men jag skulle vilja påpeka några saker

matteeee skrev:
Syncro är en viskokoppling som överför kraften med hjälp av ett "oljebad" där oljan ändrar viskositet för att på så sätt steglöst koppla ihop fram och bakaxel olika mycket (dynamiskt!). Fördel - billig lösning, mekanisk konstruktion som fungerar stabilt (om vinkelväxlar och diffar dimensioneras tillräckligt..) Nackdel - långsam kraftöverföring som gör att en isfläck kanske inte hinner besegras eller framhjulen hinner spinna ner sig i snö/lera/sand etc. Kräver service.

Haldex gör exakt samma sak men lite intelligentare

I verkligheten var ju detta det enda han ville veta, erkänn wink
Och det var även det jag sa, så jag hade ju inte fel?

matteeee skrev:
Stuff om quattro

Sluta vara så politiskt korrekt, för alla som gillar bilar och sett ett enda grupp-B event så är det inprintat i hjärnan att torsendiff är det ända rätta! big_smile
När man pratar om quattro så är det ju självklart att man pratar om det systemet även om dom (felaktigt i min åsikt) sätter samma namn på allt.

Senast redigerat av LeafBox (14 juni 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Detox
14 juni 2012 · 15 Inlägg

matteeee ja tycker det är bra att nån förklarar smile

och ibland kan film vara enklare att visa som LeafBox lenkade.

Toyota Starlet "KP60" (1981)
Toyota Starlet "Blue Muppet" (1982)
Detox
14 juni 2012 · 15 Inlägg

det var ungefär såhär jag tänkte att det skulle vara att göra (före ja blev klokare) OBS ---> TYP på alla 4x4.

For all you asking how I did the conversion, here it is. I took out the center differential stripped it of all the unnecesary gears and welded the necesary ones back together and the put it back in. Thats all that needs to be done. You can then take out the front axles and plug the holes.

http://www.youtube.com/watch?v=wUU_q9RAWTs

bygg bilder

http://www.tristatetuners.com/forum/sho … stcount=44

Toyota Starlet "Blue Muppet" (1982)
Toyota Starlet "KP60" (1981)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 juni 2012 · 2 973 Inlägg

LeafBox skrev:
massa fel

Problemet när man inte är helt korrekt är att man lätt har fel. Att bara skrapa på ytan innebär att man förbiser detaljer som är avgörande, och det är precis vad du lyckas med här.

I ursprungliga quattro-bilarna på 80-talet (B2/B3), både för gata och grupp B så var det inte Torsen-diff i bilarna. Så så självklart var det. Allt du bygger din teori om Torsen som överlägset på är fel... (Du är dock inte ensam)

quattro är ett varumärke för AWD-bilar. Att du tycker det är synonymt med Torsen är ok, men inte rätt.
Det finns många varumärken som blivit till ord pga sin utbredning, t ex teflon, jacuzzi, jeep, kevlar, frigolit m fl.

Enligt dig så har ur-quattro, R8, TTRS, RS3, Q7 m fl inte quattro? 

Det är också ok att du inte bryr dig så ingående som jag, men att då hävda saker som dessutom är fel känns onödigt. Att vara "lat perfektionist" är ingen bra kombo. Välj det ena...annars blir det fel.

Senast redigerat av matteeee (15 juni 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MeloveGolf Vw trimmare
16 juni 2012 · 2 995 Inlägg

matteeee skrev:
Nackdel - långsam kraftöverföring som gör att en isfläck kanske inte hinner besegras eller framhjulen hinner spinna ner sig i snö/lera/sand etc. Kräver service.

Hur servar du en visco? Den är sluten så nej ingen service krävs på en visco...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 juni 2012 · 2 973 Inlägg

Själva viskokopplingen ja, men inte fördelningslådan.. Men visst, det är ingen direkt jättenackdel att behöva byta olja ändå så det kvittar oavsett.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MeloveGolf Vw trimmare
17 juni 2012 · 2 995 Inlägg

matteeee skrev:
Själva viskokopplingen ja, men inte fördelningslådan.. Men visst, det är ingen direkt jättenackdel att behöva byta olja ändå så det kvittar oavsett.

Aldrig hört någon som bytt olja varken på haldex eller visco har kört bägge med 500hp+ och med 29,000 oservade mil
det är likt en ac slutet system, man ska inte byta olja, behövs det så är det något som är fel jag tror du blandar ihop
med dsg våtkoppling vilket vw har satt en intervall på gäller från mk 4, sen att det är bra att byta oljorna i bakaxel
etc är ju en annan femma men inget måste om man inte kört som en idiot...

att byta växellåds olja är ju inget specifikt för 4wd utan gäller alla bilar (fast 98% gör det aldrig)
syncron är inte så skör som många tror.....vill man ända bara ha en riktig busbil köper man en 4-motion så man kan ställa den hur man vill att haldex konvertera är inget för ts...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 juni 2012 · 2 973 Inlägg

Syftar du bara på fördelningslådan eller menar du att du aldrig hört nån som bytt olja och filter på Haldex? VAG serviceintervall säger oljebyta var 3000 mil och filterbyte var 6000 mil (dvs varannan gång du byter olja).

Ja, syncron har fått ett lite oförtjänt dåligt rykte, men du som har sån erfarenhet bör väl ha sett vinkelväxlar och drivaxlar ge upp? Helt ovanligt är det trots allt inte med "lite" mer mos under huven...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MeloveGolf Vw trimmare
17 juni 2012 · 2 995 Inlägg

matteeee skrev:
Syftar du bara på fördelningslådan eller menar du att du aldrig hört nån som bytt olja och filter på Haldex? VAG serviceintervall säger oljebyta var 3000 mil och filterbyte var 6000 mil (dvs varannan gång du byter olja).

Ja, syncron har fått ett lite oförtjänt dåligt rykte, men du som har sån erfarenhet bör väl ha sett vinkelväxlar och drivaxlar ge upp? Helt ovanligt är det trots allt inte med "lite" mer mos under huven...

Fördelningslådan delar oljan med växellådan på dom allra flesta 02M, 02Q har också oljekanal emellan
vet ingen som bytt det någonsin..

Jag hade 550awhp och gjorde banzai,donuts och många dragningar på högre växlar det enda som går sönder är dreven i lådan och det är ju igen skräll när den bygger på 02C invändigt, viscon är oförstarbar via effekt, bakaxeln får aldrig tillräckligt med kraft för att gå sönder och drivaxlarna har lossnat men aldrig gått sönder och gör dom det är det heller inget unikt för syncron det finns biffigare saker att köpa. Fördelningslådan har aldrig rasat för mig det är en bra konstruktion även om jag föredrar 02M...

En rolig sak är att till och med vw brukar skita att titta på oljan innan 10k mil med origianl effekt ska inga spån slitas lös och inte heller ska oljan bli sliten, ungefär som med min Gti turbo när jag körde 14,000mil över kamrems bytet wink

PS mesta VW folket är riktiga "pussies" för att säga det snällt, Haldexen och 02M klarar lätt 1200whp utan att gnälla
och det där med 3000mil service är bara löjligt.....

Senast redigerat av MeloveGolf (17 juni 2012)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 juni 2012 · 2 973 Inlägg

Tja, själv har jag fått byta en Haldex pga att jag fick fukt i oljan så lamellerna slets slut. Och då skötte jag ändå oljeservicen enligt föreskrifterna. Hade otur, en avluftningsslang hade lossnat och sög in snö/modd/fukt in i huset..
Så ja, har man inte otur klarar oljan sig längre än sagt, men jag chansar inte.
På samma sätt finns det ju kamremmar som rasat långt innan 14k mil förbi intervallet. Kul för dig att du vågar chansa och har klarat det, men dom flesta är inte såna gamblers.. smile

Sen kan du ju kika på Volvos visco också. Där är vinkelväxelras mer vanligt än att dom håller - men dom har nog lite klena grejer... Dom verkar ha lärt sig och dimensionerat upp när dom bytte till Haldex iaf..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MeloveGolf Vw trimmare
17 juni 2012 · 2 995 Inlägg

matteeee skrev:
Tja, själv har jag fått byta en Haldex pga att jag fick fukt i oljan så lamellerna slets slut. Och då skötte jag ändå oljeservicen enligt föreskrifterna. Hade otur, en avluftningsslang hade lossnat och sög in snö/modd/fukt in i huset..
Så ja, har man inte otur klarar oljan sig längre än sagt, men jag chansar inte.
På samma sätt finns det ju kamremmar som rasat långt innan 14k mil förbi intervallet. Kul för dig att du vågar chansa och har klarat det, men dom flesta är inte såna gamblers.. smile

Sen kan du ju kika på Volvos visco också. Där är vinkelväxelras mer vanligt än att dom håller - men dom har nog lite klena grejer... Dom verkar ha lärt sig och dimensionerat upp när dom bytte till Haldex iaf..

Att du fick in skit i haldexen är otur har igentligen ingenting med lamellerna att göra det bygger på hydralpump om oljan förlorar sin viskositet eller pumpen sätts igen får du fwd helt enkelt men att få in massa skräp är ju inte nyttigt i roterande delar, Det är inte så känsligt som man tror men otur kan vi alla ha.

En rolig sak med både volvo/vw är att många inte skriver orsaken till sina ras i 95% av fallen har man kört med reservhjul i flera månader eller köpt bara nya framdäck/bakdäck...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 juni 2012 · 2 973 Inlägg

Nä, det var ju otur, men eftersom det inte är helt slutet är det ingen bra idé att låta bli att byta olja. Mitt var ju extremfall och fukten kom in i oljan på nolltid, så där ger ju inget intervall ett direkt skydd. Men för normala bilar utan otur kommer det att komma in lite fukt ändå, så ett intervall där man byter till fräsch olja är bara att rekommendera.

Haldex kan du köra med olika dimension, så det är ingen orsak till ras. Och jag tror inte det är många som kör med nödhjul i månader. Att bara köpa nya fram eller bakdäck är fullt ok på Haldex-bilar.
Värre med syncro då smile

Senast redigerat av matteeee (17 juni 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang