matteeee
Ingen himmel är så blå som min
14 juni 2012
· 2 973 Inlägg
Nej LeafBox, nu svamlar du iväg!! Lugn o fin nu!!
Syncro är en viskokoppling som överför kraften med hjälp av ett "oljebad" där oljan ändrar viskositet för att på så sätt steglöst koppla ihop fram och bakaxel olika mycket (dynamiskt!). Fördel - billig lösning, mekanisk konstruktion som fungerar stabilt (om vinkelväxlar och diffar dimensioneras tillräckligt..) Nackdel - långsam kraftöverföring som gör att en isfläck kanske inte hinner besegras eller framhjulen hinner spinna ner sig i snö/lera/sand etc. Kräver service.
Haldex gör exakt samma sak men lite intelligentare, där man med signaler från ABS-kransar, acc-givare på både tvärs och längs, rattvinkel, gaspedalläge mm mm steglöst kopplar ihop fram och bakaxel med "en" slirande lamellkoppling (7+7 diskar för att va noga) som slirar i ett oljebad och trycks ihop med hydraulik. Så oljan är kvar Leafbox, men på ett annat sätt Och ja, elektronik är också inblandat.
Fördelar - (relativt) billig lösning, passar "bolt on" på en konstruktion som är avsedd för visko-koppling, snabb kraftöverföring (tidiga generationer behöver ett par hundra ms som sämst, nya är proaktiva), elektroniskt styrd, bilens beteende kan programmeras och förändras beroende på hur tillverkaren vill att bilen ska bete sig i olika situationer (finns även "chip" för att få roligare bil än vad VAG har valt att sälja den med. Tyvärr har inte Volvo nappat på den idén), Tål höga effeker /vridmomen (Bugatti Veyron 1250hk t ex )
Nackdelar - elektronisk styrning (hållbarhet, mekvänlighet osv?), kräver service med olja o filter, kräver många givare och öppnar helt om givare etc går sönder, har en viss reaktionstid (de tidiga generationerna) även om den är försvinnande liten.
quattro är Audis varumärke på bilar med fyrhjulsdrift oavsett teknik under karossen. "Riktig" quattro kan diskuteras, då det första systemet som kom på 80-talet inte finns kvar och inte har något direkt gemensamt (mer än namnet och 4 drivande hjul) med det dom flesta tänker på idag - Torsen.
Torsen är en mittdiff som känner av kraften (Torque Sensing) och om främre axeln spinner fortare fördelas kraften bakåt (och tvärtom). Utgångsfördelningen är på de flesta Torsen-bilar 50-50 (men också här är kraftfördelningen helt dynamisk med upp till 75% åt vardera håll och då 25% åt andra hållet). Nyare bilar fick 40-60-fördelning för lite mer överstyrtendenser för att kanske sno åt sig lite BMW-köpare, vem vet.
Fördelar - helt mekanisk lösning, alltid drivning både fram och bak, konsekvent beteende, inga direkta servicekostnader, stabil hållbar konstruktion
Nackdelar - dyrare lösning, större drivlineförluster, högre soppaförbrukning, kräver samma rullomkrets på alla däck (dyrt att få ett trasigt däck - byta fyra), måste byta "allt" för att ändra bilens beteende
Audi och andra VAG-bilar med tvärställd motor har idag Haldex-lösning. De med längsmonterad motor har oftast Torsen, men det finns som sagt andra lösningar också. T ex har R8 och lambo en hederlig viskokoppling - även om dom nu enligt uppgift byter även på dessa till Haldex.
Volvo har också Haldex sen 2002-2003 men inte exakt samma. De har en annan mjukvara som styr hur bilen ska bete sig och skiljer en hel del mot VAG. Det finns dessutom ett par olika generationer av både Haldex och Torsen-kopplingar som fungerar lite olika.
Utöver det har vissa bilar försetts med mer än dessa jag hittills pratat om som sitter som mellandiff (mellan fram och bak-axlarna). Fram och bakaxeln kan ju ha en tvärdiff som fördelar kraften mellan höger och vänster hjul också. T ex finns Saab 9-3 XWD med och utan en tvärdiff i bakaxeln (men inte fram).
Nu orkar jag inte skriva mer ikväll. Gonatt Hoppas jag inte trampat på några ömma tår...
/Mattias