Spänna handbromsvajer på Caddy III -04a

mekkarn
5 augusti 2013 · 226 Inlägg

Åkte på ombesiktning på min caddy.Vänster bak tar handbromsen. Provade hissa upp hjulet och om jag klämde ihop bromsarmen på navet så tog den lite bättre.

Så jag gissar att den ska spännas. Vart gör man det? Under bilen eller vid handbromsen?
Tror att det är vid handbromsen men det är svårt att få av plastkåpan som täcker handbromsen.
Har nästan fått av den men tror att jag snart kan få den att gå av ocksåsmile
Tacksam för tips

thePaavo Proffa
5 augusti 2013 · 282 Inlägg

Går hävarmen på oket tillbaka till stopparen? mycket vanligt att det kärvar..isf smörja eller i värsta fall byta ok wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
mekkarn
5 augusti 2013 · 226 Inlägg

Hävarmen går tillbaks lika mycket på båda sidor, men tar bara på vänstra. Stopparen är det ställe där vajern sitter fast vid navet? Nej jag tror inte den går till stopparen,men är inte säker:)
Kan man göra en buslagning och fästa nåt vit slutet av vajern så den börjar ta tidigare:)

mekkarn
6 augusti 2013 · 226 Inlägg

Undrar om det krävs ett specialvertyg för att ta av plastkåpan som täcker handbromsen?

mekkarn
12 augusti 2013 · 226 Inlägg

http://i119.photobucket.com/albums/o149/musikflummare/588d8cec-9deb-48eb-953d-045d387b36ad.jpg

Här är framme vid spaken. Tror inte man kan justera den här och jag ser inte att man kan justera den vid hjulet heller?

mb_pucken
12 augusti 2013 · 5 090 Inlägg

Du behöver byta wire. Brukar vara standard att höljerna rostar och ger med sig. Ju mer du spänner desto mer krymper höljet. Standard på caddy.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
12 augusti 2013 · 5 090 Inlägg

mekkarn skrev:
http://i119.photobucket.com/albums/o149/musikflummare/588d8cec-9deb-48eb-953d-045d387b36ad.jpg

Här är framme vid spaken. Tror inte man kan justera den här och jag ser inte att man kan justera den vid hjulet heller?

Det där är enda justeringen du har. Bara skruva in muttern så späns wirarna. Går ej att justera var för sig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mekkarn
12 augusti 2013 · 226 Inlägg

Jättebra svar:) Klarar jag av att byta vajer själv? Är händig men hara bara en parkering eller gds hall till mitt förfogande.

mb_pucken
12 augusti 2013 · 5 090 Inlägg

Ja det är enkelt smile
Hissa bilen bak. Glöm ej pallbock.
Ta en polygrip och tryck ihop armen på oket. Så du får lös "kulan"
Lossa klipset som håller wiren.
Ta en polygrip och vrid/lirka lös wiren ur alu röret från karossen.
Lossa wiren inne i kupen.
Haka lös wiren på bärarmen och ta bort den.
Sen är det bara att sätta tillbaka den som den satt.

Vid justering brukar jag dra spaken ca 3 klick och sedan justera på muttern tills hjulen går tungt.
Lossa spaken och kolla då hjulen rullar fritt. Annars lossa muttern lite till.
Prova att dra åt och känn så handbromsen känns normal smile

Senast redigerat av mb_pucken (12 augusti 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mekkarn
22 augusti 2013 · 226 Inlägg

Imorgon tänkte jag byta.Måste man byta båda, den ena verkar helt ok och gick igenom besiktning

mekkarn
25 augusti 2013 · 226 Inlägg

Bytte vajer utan problem. Förutom att det inte var problemet. Utan vajern funkade bra.tongue
Jag tror att felet är att den ena armen kommer mer innan den tar, dvs ett spel på kanske 3 cm,
Tror felet är inne i trumman

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang