Bilen är död

Jepz_
28 juni 2023 · 4 Inlägg

Min Toyota Corolla är död och reagerar inte startar alls när nyckeln vrids om, centrallås etc. funkar inte heller. När jump starter används startar bilen enkelt och går att köra utan problem. Även om man kör långa sträckor verkar dock inte batteriet ladda för nästa gång startar bilen åter igen inte eller reagerar när nyckeln vrids om. Bilbatteriet är 1-2 år gammalt.

Vad kan detta beror på och vad göra?

Jesper328
28 juni 2023 · 2 409 Inlägg

Batteriet kan ju, trots sin ålder, vara defekt.

Mätt vilospänningen på batteriet?
Likaså laddningen när bilen är igång?

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juni 2023 · 17 581 Inlägg

Om du kan kan köra långa sträckor så laddar ju bilen. Som Jesper328 säger: Mät

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2023 · 13 791 Inlägg

som sagt ett batteri kan dö när som helst  framför allt om man laddat ur det rejält   

och kör inte runt på det sättet för är det en kortslutning i en cell kan batteriet bli väldigt varmt och ta eld..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
28 juni 2023 · 4 056 Inlägg

Batteriet är nog kass, kanske även generatorn.

Köp en multimeter, starta bilen och mät.

12v på batteriet avstängd och runt 14v med bilen igång.

Har du inte 12v på batteriet med bilen avsängd är batteriet troligen kass. Kanske går att rädda om du kopplar på en laddare.

Har du inte 14v när bilen är igång så är det högst troligt något fel på din generator.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jepz_
30 juni 2023 · 4 Inlägg

Tack för era svar!
Har gjort som ni tipsat om och nu skaffat en multimeter samt en laddare.
Med batteriet urtaget visar spänningen på endast 4,8 V (!).
Dock med reservation för att multimetern kanske är kass eller att jag inte väntat in tillräckligt lång tid mellan urkoppling och mätning så att batteriet inte hunnit stabilisera sig.

Laddaren indikerar också på defekt batteri.
Första tanken efter detta är att köpa ett till nytt batteri. Kollade upp och det förra är bara ca ett år gammalt.
Men risken är att grundfelet ligger någon annan stans på bilen och att det nya batteriet i så fall också snabbt kommer att dödas.
Vad tror ni?

Utmarks-Loke
30 juni 2023 · 5 896 Inlägg

Det nya batteriet kommer inte att dödas men efter att du monterat det och startat motorn måste du använda multimetern till att mäta laddspänning. Då får du veta om generatorn laddar, för gör den inte det kommer bilen bara gå till det nya batteriet är tomt.

Utmarks-Loke
30 juni 2023 · 5 896 Inlägg

Ett sätt att förstöra ett nytt batteri är för övrigt att låta det djupurladdas. Om man inte kör med bilen på flera veckor och har något som drar lite ström kommer det efterhand suga ur mycket mer än batteriet klarar och då åldras det mycket snabbt

jaka54
30 juni 2023 · 5 832 Inlägg

Har du så låg spänning som 4,8V så är det nog dags att köpa nytt batteri.
Biltemas "Silverfärgade"batterier rekommenderas. Men tänk på att alltid ladda batteriet innan du sätter det i bilen så du vet att det är fulladdat, sen mäter du spänningen på batteriet när du satt i batteriet med motorn igång då ska multimetern visa ca 14V

Jepz_
1 juli 2023 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det nya batteriet kommer inte att dödas men efter att du monterat det och startat motorn måste du använda multimetern till att mäta laddspänning. Då får du veta om generatorn laddar, för gör den inte det kommer bilen bara gå till det nya batteriet är tomt.

Hur är det med elsäkerheten där, finns det risker med att mäta och fixa med batteriet med motorn igång?

Jepz_
1 juli 2023 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ett sätt att förstöra ett nytt batteri är för övrigt att låta det djupurladdas. Om man inte kör med bilen på flera veckor och har något som drar lite ström kommer det efterhand suga ur mycket mer än batteriet klarar och då åldras det mycket snabbt

Hur vet man det, om bilen har något som drar ström i avstängt läge?

Utmarks-Loke
1 juli 2023 · 5 896 Inlägg

Jepz_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det nya batteriet kommer inte att dödas men efter att du monterat det och startat motorn måste du använda multimetern till att mäta laddspänning. Då får du veta om generatorn laddar, för gör den inte det kommer bilen bara gå till det nya batteriet är tomt.

Hur är det med elsäkerheten där, finns det risker med att mäta och fixa med batteriet med motorn igång?

Nej, mäter du bara direkt på batteriet är det ingen fara, enda risken är väl att multimeterns kablar hamnar i generatorremmen eller något sånt

Utmarks-Loke
1 juli 2023 · 5 896 Inlägg

Jepz_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ett sätt att förstöra ett nytt batteri är för övrigt att låta det djupurladdas. Om man inte kör med bilen på flera veckor och har något som drar lite ström kommer det efterhand suga ur mycket mer än batteriet klarar och då åldras det mycket snabbt

Hur vet man det, om bilen har något som drar ström i avstängt läge?

Det går att göra med ampere-läget på multimetern men sök runt lite så kommer du hitta många bra guider

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang