Tillvägagångssätt urladdat batteri

Eastby91
19 maj · 2 Inlägg

Hej! Jag har en radda funderingar gällande urladdade bilbatterier.

Klantade till mig här om veckan och lämnade taklampan på i bilen (Toyota Avensis 2009). Detta dränerade batteriet fullständigt, vår jump starter (se länk nedan) kunde inte detektera något batteri och vi fick köra så kallad manuell overdrive.

https://www.mekster.se/noco-noco-startb … 3IQAvD_BwE

Efter det körde jag cirka 12 mil med bilen på motorvägen för att ladda upp batteriet (ett vanligt Biltema batteri).

Efter vad jag läst så är det dock vanskligt med att försöka ladda upp batteriet på detta sätt, och batteriet kan snart vara dränerat igen eftersom det laddat ytterst lite.

1. Hur mycket behöver jag egentligen köra för att batteriet ska vara någorlunda uppladdat och inte riskera att ligga väldigt nära urladdning, i runda tal?

2. Kan jag använda jump startern som batteriladdare i detta fall, antingen genom att koppla den till eluttag och ladda batteriet där eller helt enkelt lämna jump startern kopplad till polerna under huven?

3. Vad är ert rekommenderade tillvägagångssätt i denna situation?

4. Vi kör ganska lite med bilen, cirka 4-6 kortresor på 1-2 mil och 2-4 resor lite längre sträckor på +10 mil i månaden.

Är denna typ av körning tillräckligt för att batteriet ska laddas upp tillräckligt mellan åken förutsatt att vi inte gör tabbar likt denna gång?

Jesper328
19 maj · 2 409 Inlägg

1. Det beror helt på hur mycket ström alla förbrukare drar kontra generatorns effekt.
Det varierar från bil till bil, beror även på hur färskt batteriet är.

2. Nej, en booster med litiumbatteri skall INTE vara påkopplad en längre stund.

3. Visste jag att batteriet var friskt så skulle köpa en batteriladdare och låta den hänga på ett dygn.
Jag har denna som underhållsladdare, och om ett batteri är tokslut så låter jag min booster (dum variant med blybatteri) sitta på 10min innan jag kopplar in laddaren.
Är spänningen under 10v så tror nämligen laddaren att det är ett 6v batteri.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … lsrc=aw.ds

4. Är batteriet friskt och fulladdat så tar det inte många minuter för generatorn att ”fylla på” det som gick åt för att starta motorn.

Edit: beroende på hur länge bilen stod med taklampan igång så kan det vara läge att kasta i ett nytt batteri.
En eller ett par lampor av så låg effekt ska inte dra ur ett startbatteri över en natt eller två.

Senast redigerat av Jesper328 (19 maj )

Up the RA
Eastby91
19 maj · 2 Inlägg

Tack för tipsen! Jag kan tillföra att batteriet är relativt nytt (köpte ett nytt när vi köpt bilen för ett år sedan), samt att lampan var på i närmare en vecka när jag var bortrest. Vet, klantigt värre.

Är risken stor att man kvaddat batteriet genom att låta det gå så långt ned, även om det är relativt nytt?

Gällande första frågan: jag tänkte om det exempelvis hade funkat att jag kör ett par mil om dagen en vecka och sedan åker ut på långresa (ca 60-70 mil, planerad nästa vecka) för att få batteriet någorlunda uppladdat, men som jag tolkar ditt svar här är detta långt från ett säkert kort och högst beroende av förutsättningarna?

Hemmamek
19 maj · 214 Inlägg

Eastby91 skrev:
Tack för tipsen! Jag kan tillföra att batteriet är relativt nytt (köpte ett nytt när vi köpt bilen för ett år sedan), samt att lampan var på i närmare en vecka när jag var bortrest. Vet, klantigt värre.

Är risken stor att man kvaddat batteriet genom att låta det gå så långt ned, även om det är relativt nytt?

Gällande första frågan: jag tänkte om det exempelvis hade funkat att jag kör ett par mil om dagen en vecka och sedan åker ut på långresa (ca 60-70 mil, planerad nästa vecka) för att få batteriet någorlunda uppladdat, men som jag tolkar ditt svar här är detta långt från ett säkert kort och högst beroende av förutsättningarna?

Varför inte bara köpa en laddare? Kostar betydligt mindre än att köra några mil om dagen.

Annars om det ändå är resor du behöver göra så lär det fungera. Startar bilen sen du senast var ute och körde? Isf är det hyfsat laddat och lär ladda upp sig själv till fullt ganska snabbt, så länge du inte bara gör korta resor.

torsen
19 maj · 7 298 Inlägg

Ja det var ju otur att innerbelysningen stod på en vecka.
Min första gissning är att batteriet är totalförstört.
Men - kanske inte, om du har tur.
Prova att ladda upp batteriet med en elektronisk batteriladdare, typ LIDL á 198:-, inställd på vinterläge.
Efter att ha laddat batteriet ett dygn mäter du spänningen över batteripolerna.
Bör ligga på minst 12,6 á 12,7 volt.
Låter batteriet vila ett dygn.
Mäter ånyo spänningen.
Har inte spänningen sjunkit så har du sannolikt haft tur.

Men en djupurladdning skadar alltid ett batteri på sikt = nedsätter livstiden en del.

Är batterispänningen under 7 á 9 volt går det inte att ladda batteriet med en "modern" elektronisk batteriladdare.
Då måste man starta med en "gammaldags" analog batteriladdare.
Dock får man finna sig i att automatsäkringen, alt 4A glassäkringen, löser ut en eller ett par gånger under laddningen från exempelvis 4 volt.

B t w så är du varken den förste eller siste som glömmer innerbelysningen på, genom att t ex inte stänga dörren.
Det kan hända, och har hänt även den bäste = mig(mer än en gång).

elektronikfreak tummen mitt i handen
19 maj · 164 Inlägg

Jag tycker det är roligt att försöka underhålla batterier och hålla dom i hyfsat bra skick utan att behöva köpa nya batterier vart och vartannat år.

Korta körningar är väl aldrig speciellt bra för en bil. Så mitt tips är >>> BATTERILADDARE. Kostar väl en tvåhundring på Biltema på ett ungefär.

Billiga lågprisladdare funkar lika bra som dyra "high end" laddare. I princip alla elektroniska laddare av idag kan "reparera" ett bilbatteri. Vad som händer med ett bilbatteri när det får stå en tid och bara ladda ur är att det bildas blysulfat, allmänt kallat att batteriet sulfatiseras. Vilket kraftigt sänker effekten på batteriet. Men som sagt, de allra flesta moderna mikroprocesstyrda batteriladdare av idag kan reparera ett sulfatiserat batteri till i princip nyskick. Inkl laddare från Biltema.

Läs gärna den här tråden där jag gjort några inlägg med tillhörande bilder på just Biltemaladdare i olika utförande:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 08&p=1

Har du tillgång till 230V AC dygnet runt så är det inget som hindrar att laddaren står på dygnet runt så har du alltid ett fräscht batteri när det är dags för cruising.  wink

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
elektronikfreak tummen mitt i handen
19 maj · 164 Inlägg

torsen skrev:
Ja det var ju otur att innerbelysningen stod på en vecka.
Min första gissning är att batteriet är totalförstört.
Men - kanske inte, om du har tur.

Prova att ladda upp batteriet med en elektronisk batteriladdare, typ LIDL á 198:-, inställd på vinterläge.
Efter att ha laddat batteriet ett dygn mäter du spänningen över batteripolerna.
Bör ligga på minst 12,6 á 12,7 volt.
Låter batteriet vila ett dygn.
Mäter ånyo spänningen.
Har inte spänningen sjunkit så har du sannolikt haft tur.

Men en djupurladdning skadar alltid ett batteri på sikt = nedsätter livstiden en del.

Är batterispänningen under 7 á 9 volt går det inte att ladda batteriet med en "modern" elektronisk batteriladdare.
Då måste man starta med en "gammaldags" analog batteriladdare.
Dock får man finna sig i att automatsäkringen, alt 4A glassäkringen, löser ut en eller ett par gånger under laddningen från exempelvis 4 volt.

B t w så är du varken den förste eller siste som glömmer innerbelysningen på, genom att t ex inte stänga dörren.
Det kan hända, och har hänt även den bäste = mig(mer än en gång).

Man kan ju nästan tro att det är ett troll som skrivit nedanstående inlägg på Vi Bilägares Forum, men eftersom medlemmen är en av de äldsta medlemmarna på forumet så får man väl tro att det är sant.  big_smile

Fjärde inlägget ovanifrån...
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila … an-vad-man

ja jag minns för många år sedan med en kompis VW där hans batteri packat ihop nästan helt. Han hade hittat ett batteri i en skrotad bil på en bakgård, den hade stått där flera år. Det verkade helt torrt, jag tog ur propparna och vände det upp och ner och skakade, det kom ur lite skräp men inget mer. Vi sköt igång bilen och åkte till macken och eftersom det var på den tiden det fanns service så fick man givetvis batterivatten påfyllt, men mackkillen var lite upptagen så vi sa att det kunde vi fixa och fick en hel flaska vatten. Det räckte inte det gick år mer än en halv flaska till och han såg verkligen förvånad ut när vi bad om mer.
Vi åkte ut till en lång backe där vi skiftade batteri och sedan rullade vi igång bilen, gav oss ut på en längre tur, efter tre mil stängde vi av motorn medans bilen rullade och försökte starta, men det gick inte, men det märktes att vi fått i lite energi, men vi fortsatte och efter ytterligare fyra mil gick motorn igång vid ett nytt försök.
Han hade bilen kvar i tre år med det här batteriet och det var aldrig några problem.
Hur sjutton kan ett gammalt blybatteri gå att få igång på det här sättet? Var fanns syran från början? Hade den frystorkat som Neskaffe?

Senast redigerat av elektronikfreak (19 maj )

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang