Köpråd: KAMREM/kedja (1.6 CRDi Ceed/i30)

Sommarbil
19 maj · 16 Inlägg

Finns det något sätt att veta säkert om en bil har kamrem eller kedja? Typ baserat på regnr i nåt register (a la carinfo)?

Kollar beg objekt (med 6-10 gamla ägare) och många säljare verkar inte riktigt säkra. Varken vad de har (rem/kedja) eller om den är bytt.

Finns det ett krav på kamrembyte för den motorn, vid ex 10 år/10 000 mil eller likande?

Tack & bock!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj · 17 581 Inlägg

1.6 CRDi har kamkedja /Kiatekniker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sommarbil
19 maj · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:
1.6 CRDi har kamkedja /Kiatekniker.

Aha, så pass. Tack.

Och den behöver man inte alls vara lika orolig för (att den ska vara bytt) som en kamrem?
Lyssna efter rassel som tyder på att den är ospänd?

torsen
20 maj · 7 298 Inlägg

Heeeeelt o t!
Tänk så bra det är/var med NIVA.
Där följde det med hjälpmedel för att kolla och att spänna kamkedjan.
Hur det går till att spänna kamkedjan finns tydligt beskrivet i instruktionsboken med illustrationer.
Ursäkta o t.

zemet
20 maj · 4 056 Inlägg

torsen skrev:
Heeeeelt o t!
Tänk så bra det är/var med NIVA.
Där följde det med hjälpmedel för att kolla och att spänna kamkedjan.
Hur det går till att spänna kamkedjan finns tydligt beskrivet i instruktionsboken med illustrationer.
Ursäkta o t.

Intressant, kommer du ihåg vad det var för intervall på att kolla/spänna den?

Vet du bakgrunden till att man kunde spänna den? Jag har aldrig hört om någon annan tillverkare som har haft den lösningen.

Och vad var det för oljebytesinterval på den bilen?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mew
20 maj · 2 188 Inlägg

torsen skrev:
Heeeeelt o t!
Tänk så bra det är/var med NIVA.
Där följde det med hjälpmedel för att kolla och att spänna kamkedjan.
Hur det går till att spänna kamkedjan finns tydligt beskrivet i instruktionsboken med illustrationer.
Ursäkta o t.

Ännu bättre med modernare bilar med kamkedja där man oftast aldrig behöver tänka på den öht, den bara fungerar. big_smile Långt ifrån alla bilar med kedja som är så längre tyvärr, många modeller lider av diverse kvalitetsproblem med kedjorna, men vår Honda är en av bilarna där tillverkarna lyckats och kedjan är i princip underhållsfri. Samma med min gamla BMW E39 och Nissan Micra K11.

On topic: Kias motorer med kamkedja ska vara bra så vitt jag vet. Den byts bara om något skulle hända, inget man byter på en intervall som en kamrem, så det är inget konstigt om den inte är bytt. Men ja, det ska inte rassla. Kolla så oljeservice är utförd regelbundet, och fortsätt att ge den regelbunden oljeservice. Vissa saker kan man slarva lite med, olja+oljefilter är inte en av dem. smile

Muskelbil
21 maj · 490 Inlägg

zemet skrev:

torsen skrev:
Heeeeelt o t!
Tänk så bra det är/var med NIVA.
Där följde det med hjälpmedel för att kolla och att spänna kamkedjan.
Hur det går till att spänna kamkedjan finns tydligt beskrivet i instruktionsboken med illustrationer.
Ursäkta o t.

Intressant, kommer du ihåg vad det var för intervall på att kolla/spänna den?

Vet du bakgrunden till att man kunde spänna den? Jag har aldrig hört om någon annan tillverkare som har haft den lösningen.

Och vad var det för oljebytesinterval på den bilen?

Intervallen för kedjan minns jag inte.

Motorerna saknar hydraulisk spännare fram till motor 21214-10.

Bytes intervall olja 1500mil .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang