Esc service kommer och går

Johansin
6 maj · 37 Inlägg

Hej!

Har en Ford Galaxy -17 diesel som har en irriterande egenskap. Under körning så får jag upp meddelande om ESC service och samtidigt rycker/bromsar bilen. Meddelandet försvinner ibland efter en liten stund och ibland dröjer det länge. Har haft bilen på service och de fick fram meddelandet under en provkörning, men kunde inte lista ut vad orsaken är.

2 saker har jag gjort med bilen som en liten parentes efter bilköpet. Jag bytte batteri, då original batteriet var helt slut och med det så slutade autostop funktionen fungera.
Har lagt in en kcr box för att få lite högre effekt.

Nån som vet vad som orsakar esc service meddelandet och en bonus om nån vet varför autostop slutade att fungera?

Jesper328
6 maj · 2 389 Inlägg

Vilken eller vilka felkoder fick verkstan fram när den var inne på service?

Att bilen rycker till beror troligen på att en eller flera hjulhastigheter ballar ur för någon sekund eller så.
Orsakerna till varför kan vara många, och det är ingen mening att sitta här och gissa utan mer kött på benen.

Anledningen till varför start/stopp inte fungerar efter batteribytet KAN bero på att det nya batteriet inte har lärts in i bilen via diagnosdator.
Många kriterier skall uppfyllas för att start/stopp-systemet ska bli aktivt, så det kan bero på något helt annat också.

Senast redigerat av Jesper328 (6 maj )

Up the RA
Johansin
7 maj · 37 Inlägg

Firman kollade inte felkoder då dom inte hade tid, utan dom körde bara bilen efter den ordinarie servicen för att se om dom kunde få fram meddelandet.
Ska in med bilen till en annan firma som får kolla felkoderna och dom får ta en titt på batteriet också.

Johansin
7 maj · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197092/197092-1c201eb80d133d449e35768b46570cfe.jpg

Såhär ser det ut iaf. Dök upp efter jag kört bilen 10 m och försvann efter ca 10 m

Utmarks-Loke
7 maj · 5 872 Inlägg

Se till att någon kollar felkoder, det är helt meningslöst att vi sitter här och gissar utan att det är gjort. Det kan vara allt från någon ABS-sensor som inte kan läsa av hjulhastigheten korrekt till något helt annat och mycket värre.

Johansin
7 maj · 37 Inlägg

Ska göra så

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang